Op de rots en in de grot

2 augustus 2017 - Polonnaruwa, Sri Lanka

(29juli - 2aug)

Na Thymo's lekkere pancakes vertrekken we richting Dambulla. Het is al chaos in Kandy, bij de aanvang van Perahera. Op deze eerste dag schijnen veel families van pasgeborenen naar De tempel (die van die tand van Boeddha) te gaan voor hun blessings, dus het is druk op straat. Op het busstation stappen we in een wat kleinere bus en na vertrek blijkt dat we airco en supersnelle WiFi hebben onderweg: kids door het dolle, eindelijk weer eens wat youtubers bekijken;-)
In Dambulla stappen we voor hotel Thilanka uit en wandelen de hobbelige 'oprijlaan' op. Beetje stoffig door bouwwerkzaamheden, maar als we de hoek omgaan komt er een heerlijk resort te voorschijn met een lekker zwembad naast de rijstvelden. Mooi plekje om op 30 juli Natalie's verjaardag te vieren! De slingers en ballonnen waren goed verstopt in een van de rugzakken, en zorgden voor een feestelijk tintje bij de thee op bed. Het uitje van de dag wordt de Sigiriya Rock. De tuktuk-buurman rijdt ons erheen en we kiezen als echte Hollanders ervoor om de naastgelegen rots van Pidurangala (€3 ipv €25 pp) te beklimmen. Daarvandaan heb je een prachtig panorama-uitzicht, ook op de lions rock van Sigiriya. 's Middags ondergaat Natalie een verjaardagskado: een stevige doch ontspannen Ayurvedische full body massage! En als klap op de vuurpijl gaan we 's avonds uit eten in een toprestaurant op een geweldige locatie. Ser heeft weer z'n best gedaan om een mooi verjaardagsetentje te organiseren en het voelt bijna ongepast om er met een ronkende tuktuk te arriveren. Luca heeft inmiddels de non-alcoholische cocktails ontdekt en neemt een lekkere mocktail bij de borrel. Een fluitist zit op de rotsen als de zon ondergaat in het meer en het zoals elke dag razendsnel donker wordt. We eten verrukkelijk en de Nieuw Zeelandse Sauvignon Blanc maakt het feest compleet. Heerlijk om elke keer weer ergens anders jarig te zijn!
Op maandag luieren we in de ochtend nog wat bij het zwembad en wisselen we in de middag van hotel. We blijven een nachtje extra in Dambulla om nog te kunnen afspreken met Dirk, Suzan & kids. Eerst nog even naar de Cave Temple waar een grote hoeveelheid Boeddha-beelden in een aantal grotten te zien is. We krijgen een rondleiding van een gids die ons in sneltreinvaart langs de grotten leidt: "no pictures please, you can do that afterwards!". Dan kon hij snel weer een nieuw groepje toeristen 'gidsen'. Ondanks het tempo pikken we toch wat wetenswaardigheden op en weten nu dat een liggende (reclining) Boeddha die z'n tenen en knieën niet strak bij elkaar heeft, een dode Boeddha is die naar het Nirvana is vertrokken. En we leren ook over de vier verschillende gebaren van de handen van de beelden: blessings, meditation, gratitude. De vierde gaan we onthouden voor thuis: no discussion! linkerhand opengedraaid en rechterhand open met duim en wijsvinger op elkaar ;-)
Rond borreltijd arriveren onze gasten (Dirk, Suzan, Dagmar en Timon) bij de poolbar van ons hotel en kletsen we gezellig bij. Timon duikt meteen met de jongens het zwembad in en wij wisselen intussen ervaringen uit. Heel leuk om een avondje met elkaar door te brengen!
Op dinsdag gaat de reis weer verder richting Polonnaruwa, via een mooi natuurpark waar langs de weg bordjes staan met 'pas op voor overstekende olifanten' :-) Niks gezien helaas, alleen op afstand langs het water. We logeren één nachtje in Manel Guesthouse en gaan 's middags met een paar huurfietsen (rammelbakjes) langs de vele tempelruïnes. Da's nog best een uitdaging met de hoge temperatuur en vochtigheid, tezamen met de lage zadels en vastgeroeste derde versnellingen... We kiezen dus een selectie van (de mooist bewaard gebleven) tempels en maken er een tochtje van met de nodige drinkpauzes. Tijdens een ervan blijken de apen (vooral de door ons genaamde 'toupet-aap' komt hier veel voor) ons tasje met chips en crackers gestolen te hebben... We proberen ook eens een king-coconut met een rietje, maar dat kan de meesten van ons ons niet echt bekoren, ook al schijnen de Srilankese kokosnoten als een ware delicatesse te worden beschouwd. Wij houden meer van de gedroogde en geraspte variant. 's Avonds in de tuin bij Manel eten we lekkere curries en worden we getrakteerd op een optreden met traditionele dans en vuurvreterij.
Woensdag willen we de directe bus naar Trincomalee nemen, die 1x per dag rijdt. Een rasta SriLankees wijst ons de weg naar de bushalte en daar wachten we geduldig op de juiste bus. Helaas zijn de vermelde plaatsnamen op de bussen niet altijd kloppend of leesbaar, dus we zijn erg blij als de rasta-man voor een bijna doorrijdende bus gaat staan en ons roept dat we díe moeten hebben! Drie uur later stappen we uit in Trincomalee, een populaire plaats aan de oostkust. Een tuktuk brengt ons een dorpje verder (Uppuveli) waar we logeren in Trinco Blu Cinnamon, een 5star hotel aan het strand. Lekker twee nachtjes relaxen in luxe. We hadden de laatste double room met extra bed geboekt en kregen een gratis upgrade naar een grotere kamer in een beach bungalow: fijn! We rennen meteen de verkoelende zee in en genieten van de zonnebedjes onder de bomen. Tegen borreltijd wandelen we naar Fernando's Bar, de place-to-be op het strand van Uppuveli, waar we na de drankjes ook nog een hapje eten met de voetjes in het zand. Er zit een duikschool bij, dus Ser gaat eens even informeren. Hij komt terug met de vraag of de jongens de volgende ochtend een kennismaking willen doen met duiken....en ja, dat willen ze wel!! Hij kijkt nog eens met een schuin oog naar Natalie, maar die krijgt al oorpijn bij het idee ...  snorkelen is ook leuk ;-)