Back to the West

13 augustus 2017 - Waikkal, Sri Lanka

We zijn inmiddels alweer een weekje thuis, maar om de reisblog compleet te maken volgt hieronder het laatste verslag!

(9-12 aug)

In Colombo hangt een compleet andere sfeer dan in de rest van Sri Lanka. We zijn duidelijk beland in het drukke zakencentrum van het land, inclusief grote hotels, goed geklede zakenmensen en business clubs met dikke auto's op de parkeerplaats. Maar toch ook hier weer veel zichtbare armoede, gammele tuktuks, ronkende stadsbussen en talloze kleine winkeltjes en eetstalletjes. Aan de kustlijn wordt een nieuwe Marina gebouwd met volgens de reclameborden strakke moderne appartementen, groenstroken en blij spelende kinderen in het park. Vooralsnog is het een enorme bouwput waar dag-en-nacht gewerkt wordt. Ook hier zijn de Chinezen bezig met hun megaprojecten (en dwangarbeiders), zoals ook elders in het land - en de wereld...! Uit verhalen van locals begrijpen we dat de vorige president zich flink in de schulden heeft gestoken bij de Chinezen toen hij de regering liet verhuizen naar zijn geboortedorp en er een heel zakencentrum en haven uit de grond heeft laten stampen, met een snelweg naar Colombo. Inmiddels wordt het amper nog gebruikt en kan de rente van de leningen niet meer worden betaald. Sri Lankaanse machtswellust en Chinese handelsgeest... en de bevolking en natuur hebben 't nakijken...

We laten het allemaal even op ons inwerken vanaf de rooftop pool van ons hotel (Renuka City Hotel Colombo) en wandelen dan richting centrum. Op de 'groene' strook langs Galle Road verzamelen de locals zich tegen zonsondergang om pootje te baden in de woeste zee, te vliegeren langs de boulevard en wat te eten van de tientallen eetstalletjes. We proberen wat lekkernijen uit, zoals donuts gevuld met krab en isso wade (gefrituurde viskoekjes met ongepelde garnalen erbovenop). Luca smult lekker mee en Thymo houdt t bij een zakje zoute popcorn ;-) In de betonnen jungle van Colombo ontdekken we een ware oase in The Old Dutch Hospital: een oud koloniaal carré-vorming pand dat prachtig is gerestaureerd en waarin de aanraders van Trip Advisor bijna allemaal zijn te vinden. Wij kiezen voor Iko Tei, een gerenommeerde Japanner. We moeten even wachten op een tafeltje en drinken alvast een cocktail op het terras, waar Natalie het kaartspel hartenjagen wordt aangeleerd. Het wachten wordt dik beloond wanneer we genieten van heerlijke sushi en sashimi: eindelijk een plek waar ze weten wat je met verse tonijn kan doen!

De volgende ochtend willen we nog wat inkopen doen en ontdekken een winkel om de hoek waar tussen het typisch tuttig Brits porselein ook wat lekkere theetjes staan uitgestald. Eenmaal binnen voltrekt zich een verkoopproces waarvan Natalie enorme Lean-jeuk krijgt: dame 1 brengt ons naar de thee, drentelt om ons heen en pakt de dingen aan die we willen kopen, dame 2 maakt met veel poespas twee bonnen aan in haar computer (eentje voor de thee en eentje voor de mok), dame 1 haalt de bonnen uit de printer en brengt ze naar dame 3. Deze bekijkt ze uitgebreid en telt op haar rekenmachine de twee bonnen bij elkaar op. Wij betalen en dame 3 voegt het stempel 'paid' toe aan de bonnen. Dame 1 loopt mee naar meneer 4 die bezig is met het inpakken. Hij voegt het stempel 'issued' toe aan de bonnen en doet de aankopen in een tas. Vervolgens draait iedereen zich om en gaat verder waar men mee bezig was... Het groeten en naar de deur begeleiden van de klant stond duidelijk nog niet in de werkprocedure :-)  Luca heeft nog een cricketwinkel gespot en koopt van zijn vakantiegeld een WK-cricketshirt van het Sri Lankaanse team. Dit is dé nationale sport en jongetjes spelen hier geen voetbal op straat, maar doen een potje cricket op elk vrij strookje grond. Erg leuk om te zien, en weer eens wat anders dan voetbal. Hoewel we nog steeds niet veel begrijpen van de spelregels!

Op woensdagmiddag reizen we per trein naar onze laatste bestemming ten noorden van Negombo. We verblijven drie nachten in Ging Oya Lodge, een heerlijke plek waar Leo en Myriam- een Belgisch koppel - een stuk land hebben omgetoverd in een oase van rust en natuur, met mooie bugalowtjes, zwembad en een restaurantje waar de eigenaar elke avond een smakelijk 3-gangen diner serveert. We luieren, lezen, zwemmen, genieten van een massage en spelen vele spelletjes hartenjagen. Leo leert de jongens een bordspel dat ze nog niet kennen: Carrom. Het schijnt in meer landen in Azië te worden gespeeld, maar wij hebben 't nog niet eerder gezien. Het is een soort combi van biljarten en dammen, waarbij je de stenen met de vinger over het bord schiet/schuift. Luca legt het spel vervolgens in z'n beste Frans uit aan ander jongetje en z'n moeder. En Thymo doet z'n best om in het Engels te kletsen, en dat klinkt al heel goed voor een bijna brugpieper. Zo leuk om te zien hoe makkelijk ze zich bewegen tussen anderstaligen! Tijdens ons geluier aan het zwembad komt er af en toe een andere bezoeker langs: Elodie, de huiskoe. Een heel grappig beestje dat uit een slachterij gered is (een daad van boeddhistische geweldloosheid en mededogen). Ze komt soms even wat water drinken uit het zwembad;-) De 'grootste' activiteit die we verder nog ondernemen is een kanotochtje over de rivier naar de zee. De harde wind en golfslag maken de westkust in deze tijd van het jaar niet echt geschikt voor een strandvakantie, maar het is toch lekker om even uit te waaien. De laatste dagen zijn fijn om de vakantie in volledige rust te kunnen afsluiten en nog eens op ons in te laten werken. Jungle, theeplantages, witte stranden met wuivende palmen, olifanten, safari, raften, duiken, tempels en boeddhistische tradities: Sri Lanka is een prachtig land om in rond te reizen en is echt een aanrader!! En laten we vooral ook de heerlijk curries en de vriendelijke bevolking niet vergeten!

Natuurlijk mijmeren we ook al wat over een eventuele volgende bestemming voor over twee jaar. Allevier zouden we graag naar Colombia gaan, vanwege de roots van Sergio en de nieuwsgierigheid van de kinderen naar dat land dat in hun geboortebewijs staat. Dus wie weet :-)

Leuk dat jullie weer meegelezen hebben met onze avonturen, tot de volgende keer!!

1. Jan en Marijke:
    21 augustus 2017
    Hallo familie van Keulen
    Bedankt voor de prachtige verhalen! Wat een mooie herinneringen voor jullie! Hartelijke groeten van Jan en Marijke
  2. Marijke:
    22 augustus 2017
    Ik heb genoten van jullie verhalen! Dank daarvoor. Erg leuk om zo mee te leven met deze fantastische reis.
    Sterkte nu iedereen weer moet wennen aan het 'gewone' keven, dat in het algemeen een stuk saaier is!
    Lieve groet van Marijke en Chris