Beetje bijkomen in Villa Anna

20 juli 2017 - Beruwala, Sri Lanka

(17-20 juli 2017)

Na een kort nachtje in het vliegtuig vanaf Dubai komen we om 5u 's ochtend aan in Colombo. De bagage laat vreselijk lang op zich wachten, maar komt uiteindelijk toch nog rustigjes de band op kachelen. Bijna dachten we dat we een paar dagen met dezelfde onderbroek moesten blijven lopen ;-) Bij de uitgang staat al een geduldige SriLankees op ons te wachten met een bordje met onze namen. Best relaxed om vervolgens een auto in te springen (links!) en via een ATM naar onze villa gebracht te worden. Onderweg genieten we vanaf de achterbank van de eerste indrukken van Sri Lanka: groen, druk, vol met toeterende tuktuks, mooie jurken, schooluniformen en op elke straathoek een Jezusbeeld! Het blijkt dat met name rond Colombo een christelijk gebied is. Hier hebben de Portugezen in de 16e eeuw het katholicisme meegebracht en daarna kwamen de Hollanders met hun protestantse invloeden. Hoe verder we rijden, hoe meer Buddha's er te zien zijn: met 70% is het boeddhisme de meest voorkomende religie. Het Singalese deel van de bevolking is boeddhist, de Tamils zijn hindoes. En sinds het eind van de burgeroorlog in 2009 schijnt het in redelijke vrede naast elkaar te bestaan.
Ons eerste stekkie in Sri Lanka is Villa Anna: een heerlijke plek in een overdadig groene tuin met exotisch fruit, apen en ander gedierte (inclusief huishond Bruno die Thymo tot zijn grote geluk wél mag aaien). We bewonen een eigen villa met een verkoelend zwembad. De 'house boy' Shiaan bereidt een overheerlijk ontbijtje voor ons met fruit en pannenkoekjes en zal alle dagen voor ons huis en eten zorgen. En verder doen we niet zoveel meer dan zwemmen, slapen onder de parasol en een duik & drankje drinken aan het strand. De kids zijn nog wat wiebelig en slaperig door de korte nachten en het tijdsverschil. Op dinsdag gaan we naar Galle, met een auto en chauffeur die tevens gids en propper blijkt. Als het aan hem ligt gaan we eerst nog even langs de schildpadjes, het museum, doen een boottocht, bezoeken een poppenfabriek en passeren een juwelier, maanstenenwinkel etc.... Eh, dat was niet ons beeld van een dagje naar Galle...! Dus na de turtles en het tsunami museum - zeer indrukwekkend :-( -  geven we aan dat we direct door willen naar het oude fort in Galle, waarbij hij natuurlijk nog probeert om ons op die ene plek te laten lunchen!
Als we de walmuur van Galle op lopen, worden we meteen aangesproken door bekenden uit Leiden, haha, er zijn er meer hier op reis :-) We zijn blij verrast door het práchtig bewaard gebleven koloniale stadje, waar veel Hollandse restanten zijn te vinden, zoals het Hospitaal, de Hervormde kerk, de Leynbaan en het Utrecht bastion. De walmuur heeft het fort deels kunnen beschermen tegen de tsunami in 2004: lang leve het Hollandse watermanagement! We slenteren door het stadje, drinken iets hier, eten iets daar en snoepen van een ijsje. Na de zonsondergang stappen we weer in bij onze chauffeur en worden we keurig thuisgebracht.
Woensdag bombarderen we tot luierdagje en vertoeven we vooral langs het zwembad en aan het strand. Vanonder de parasol oriënteren we ons op de volgende bestemming(en) en zoekt Luca met Sergio het volgende hostelletje uit. Erg leuk om te zien hoe hij zich gaat bemoeien met de hotelkeuze en mee zoekt naar alternatieven. We hopen de kids iets bij te brengen van het heerlijke backpack-ritme, maar het zou zomaar kunnen dat hun eerste zelfstandige vakantie naar een all inclusieve resort zal zijn ;-)) Op donderdag pakken we onze rugzakken weer in en nemen afscheid van Shiaan en Villa Anna. Met twee tuktuks rijden we naar Bentota, waar we een 2e klas  ticket van bijna één euro per persoon kopen voor de trein naar Matara, twee uur verderop. Tijdens het wachten maken we een praatje met een kromgegroeid 81-jarig mannetje dat verantwoordelijk is voor het schoonmaken van de perrons. Hij vraagt of we een pen hebben, dan geeft hij die aan z'n kleindochter voor het maken van haar schoolwerk. Wat een verschil met Thymo, wiens ruim gevulde schooltas voor de brugklas al klaarstaat als hij terugkomt van vakantie...